«Відеопоезія – демократичний інструмент»

By 22.10.2014about
subheader

16-19 жовтня у Німеччині проходив міжнародний Фестиваль відеопоезії «Zebra», кращі відео якого у листопаді приїдуть й до нас, у Київ, на Фестиваль відеопоезії «CYCLOP». Й нам зустрілося опитування, що проводилося під час фестивалю. Режисери, художники, поети та куратори арт-проектів відповідали на 4 питання, серед яких були й два дуже актуальних: «Як поезія та кіно можуть об’єднатися?» та «Чи має відеопоезія цінність в наші часи?». Запрошуємо ознайомитися з відповідями!)

Бірґіт Хатлехоль (Birgit Hatlehol), керівник фестивалю Oslo Poesifestival

1. Як поезія та кіно можуть об’єднатися?

На сьогоднішній день існує безліч шляхів поєднання кіно та поезії: це і традиційні відеопоетичні роботи, які можна побачити на фестивалях, по телебаченню та на сайтах, і авангардні цифрові й візуальні твори, що експонуються в арт-галереях по всьому світові, і музичні відео кліпи, що можна побачити у twitter, facebook, на youtube та інших інтернет-ресурсах, завдяки яким митець може розповсюдити свій твір. Наразі більша частина кращих робіт виконана професіоналами, але новітні технології надають змогу поділитися своїми творами усім охочим.

2. Чи має відеопоезія цінність в наші часи?

Цифрове візуальне мистецтво має чимале значення, адже воно в змозі поєднати літературні та візуальні засоби. Щоб зрозуміти поетичний текст, багатьом простіше подивитися відеопоезію, аніж читати сам твір. Зображення надає тексту додатковий вимір та перетворює його на зовсім інший витвір мистецтва. Крім того, відеопоезія – це своєрідний демократичний інструмент, адже вона надає всім людям (і дітям, і дорослим) нову можливість самовираження.

Алістер Кук (Alastair Cook), митець з Единбургу

1. Як поезія та кіно можуть об’єднатися?

Найперші фільми містили текст, і часто то був текст поетичний. Поезія та кіно завжди були єдині, вони завжди перебували у шлюбі, хоча свого часу я прийшов до розуміння, що це menage-a-trois – адже автор також відіграє важливу роль. Тобто, насправді ніхто не винаходив внутрішній світ таких тонких, але потужних міжнародних жанрових відгалужень та їхні кордони згідно офіційній номенклатурі (поетичні фільми? відео-вірші?) та національній семантиці (фільм? відео? рухоме зображення ?). Я вважаю, що великою мірою завдяки неочікуваній появі жанру з самого серця мистецтва в світі Інтернету, ми, митці, маємо змогу інтерпретувати відеопоезію самостійно. Якщо ж відповісти на питання більш прямо, поезія та кіно єднаються у дуже простий спосіб. Коли ти береш щось створене іншим, та докладаєш зусиль, щоб створити щось нове – це не може не викликати повагу. Навіщо втручатись? Ліз Локхед (Liz Lochhead) якось спитала мене: «Але навіщо усе це, Алістер, якщо я вже закінчила вірш?». Вона права, але відповідь на це питання така ж стара, як і сама відеопоезія – жага митця створювати щось нове – фільм, п’єсу, картину. Це сучасна мовчазна протилежність екфразису, вигнання митцем слів з існуючого візуального витвору мистецтва. Це красиво.

2. Чи має відеопоезія цінність в наші часи?

Відеопоезія становить цінність лише якщо вона привносить дещо цінне до самого поетичного твору. Вона цінна, якщо вона роз’яснює, вчить, виховує, якщо вона стає частиною процесу пізнання.

Дейв Бонта (Dave Bonta), американський письменник і арт-куратор

1. Як поезія та кіно можуть об’єднатися?

«Єдність» є досить хитрим словом, в політиці воно часто використовується з метою натякнути на однорідність – що будь-яке інакодумство має відступити перед центральною владою. Я вважаю за краще називати взаємодію поезії та кіно діалогом чи партнерством, але не поєднанням. І, на мою думку, ці аналогії вже наштовхують на відповідь на ваше питання: поезія і кіно можуть взаємодіяти з метою сформувати дещо більше, ніж сума їхніх частин, але тільки якщо кожен «партнер» буде поважати і розвивати вклад іншого. Таким чином формується такий собі позитивний зворотний зв’язок.

2. Чи має відеопоезія цінність в наші часи?

Особисто для мене поезія є щось на кшталт релігії – чи, якнайменше, нового сакрального тексту, «Книги Життя» — тому я, звичайно, схильний думати, що відеопоезія то адаптація поезії для цивілізації, що стає все більш аудіовізуальною, може зіграти свою роль у відновленні розсудливості та гармонії між народами, між людьми і природою. Етнографічна література має безліч прикладів суспільств, що використовували поезію, щоб зняти напруженість у відносинах між індивідуумами на рівні села — наприклад, у пісенних змаганнях корінного населення Гренландії або поетичних дуелях єменських племен. Я хотів би думати, що поезія може також сприяти взаєморозумінню між людьми, що говорять різними мовами, і якщо це так, то відеопоезія має дійсно велике значення, тому що вона надає можливість чути всю музичність вірша в оригіналі, читаючи переклад в субтитрах і використовуючи зображення і саундтреки в якості додаткових мостів або зручних точок спостереження. Але що є, врешті-решт, розуміння, якщо не віднаходження різних точок зору? Я не можу згадати іншу художню форму, яка залучає до роботи так багато різних частин нашого розуму водночас.

Еліс  Лайонс (Alice Lyons), автор, що живе в північно-західній Ірландії

1. Як поезія та кіно можуть об’єднатися?

Чи є їх поєднання метою? Я б хотіла сподіватися, що це баланс взаємного роздратування і задоволення! Але я думаю, що кордони між цими поняттями є пористими; і, до речі, чи не дивно, що все це відбувається в Берліні, де ми чудово проводимо час, руйнуючи фіктивну стіну між ними?

2. Чи має відеопоезія цінність в наші часи?

Стільки ж цінності, скільки плутанини, дотепності, тендітності, поцілунків та інших життєво важливих речей.

Марк Нейс (Marc Neys), бельгійський відеопоет

1. Як поезія та кіно можуть об’єднатися?

Існує безліч способів. Люди поєднували слова із зображеннями впродовж століть. Ми бачимо, коли читаємо. Ми бачимо, коли слухаємо. Можна створювати засновані на поезії фільми і використовувати в них поезію. Але можна піти далі і запросити більше поетів, що писатимуть для фільмів. Можна запросити поетів, щоб провести експеримент, знімаючи їх, поки вони пишуть. Можна підтримувати співпрацю між письменниками та митцями різних напрямків візуального мистецтва.

2. Чи має відеопоезія цінність в наші часи?

Це форма мистецтва, отже, як і будь-яка інша форма мистецтва, вона має цінність, і не лише культурну. Це спосіб виразити, пояснити, підвести увесь світ до дзеркала.

Шеріл Гросс (Cheryl Gross), американський режисер відеопоезії

1. Як поезія та кіно можуть об’єднатися?

Поезія має душу. Вона є чистою формою вираження. У поєднанні з технологією (що не має душі) вона стає багатошаровою, тим самим створюючи нову форму мистецтва. Це єдиний жанр в кіно, де як і раніше можна вільно експериментувати і не турбуватися про прибуток.

2. Чи має відеопоезія цінність в наші часи?

Відеопоезія – дуже цінний жанр, бо вона втілює в собі емоції, свободу вираження і активізує три з шести почуттів (зір, слух і мислення). За короткий період часу ми можемо відвідати цілий всесвіт і забути все, що з нами трапилось. Як і багато інших мистецьких форм, вона може змінити життя і перенаправити думки.

Міхаель Рос (Michael Roes), німецький поет

1. Як поезія та кіно можуть об’єднатися?

Фільм є формою, поезія – атрибутом. Поезією може бути все, навіть кіно. Поезія є благодать, протиріччя, лімінальність. Такою має бути і відеопоезія.

2. Чи має відеопоезія цінність в наші часи?

Відеопоезія не має значення. Це її шанс, її головна перевага.

Стефані Орфаль (Stefanie Orphal), німецький експерт з відеопоезії

1. Як поезія та кіно можуть об’єднатися?

Існує декілька способів поєднання поезії та кіно. Найбільш традиційним способом є літературна адаптація, але вона також може приймати форму ритмічної презентації виконання поезії, експериментальної серії поезії в русі або зіставлення озвученого вірша, музики та зображень. На мій погляд, кращий відеопоетичний твір прагне до діалогу, контрасту та здивування, а не до гармонійного поєднання вірша та кіно.

2. Чи має відеопоезія цінність в наші часи?

В найкращому випадку, відеопоезія робить з аудіовізуальними засобами те ж саме, що поезія робить із мовою: грає з ними, відзначає свою чуттєвість і ритмічні якості, представляє свої можливості за рамками традиційних способів розповідання і значущість нових підходів до бачення та слухання.

Еріка Гос (Erica Goss), американська поетеса

1. Як поезія та кіно можуть об’єднатися?

Поезія та кіно є взаємодоповнюючими формами мистецтва. В добре виконаному відеопоетичному творі письмові та усні слова об’єднуються з зображеннями, щоб створити абсолютно нове враження. Поетичне розповідання суттєво відрізняється від прозаїчного: поезія кидає виклик мисленню і плекає глибокий зв’язок наших думок зі спогадами та снами. Кіно також має цю силу. У певному сенсі поезія та кіно були створені одне для одного, а відеопоезія може досягти свого глядача на декількох рівнях.

2. Чи має відеопоезія цінність в наші часи?

Наразі відеопоетичні твори є надзвичайно цінними. Вони дозволяють нам поділитися прекрасним та експериментальним мистецтвом, що як ніколи раніше сприяє розвитку поезії. Існування фестивалю Zebra є свідченням важливості цього виду мистецтва: все більше і більше людей (глядачів, поетів і кінематографістів) зацікавлені в ньому. Відеопоезія також є відмінним видом мистецтва для дослідження. Цей жанр відкриває необмежений простір для вивчення, приносить задоволення глядачам різних вікових категорій, та зокрема є чимось особливим для дітей і підлітків, які виросли разом з передовими технологіями та вміло поводяться з усіма новітніми приладами. Я вважаю, що відеопоезія – ідеальне поєднання мистецтва і технології.

Зата Кітовскі (Zata Kitowski), британська художниця, засновниця PoetryFilm

1. Як поезія та кіно можуть об’єднатися?

І поезія, і кіно або описують враження, або є «досвідом в собі», так що в цьому сенсі вони вже давно об’єдналися… в більшості фільмів присутні поетичні аспекти, в свою чергу поезія використовує методи, адаптовані з кіно, такі як різкий монтажний перехід і т.д. Найбільший потенціал в цьому контексті полягає у використанні концепції відеопоезії в якості точки фокусування для вивчення та уточнення певних аспектів сучасного мистецтва.

2. Чи має відеопоезія цінність в наші часи?

Відеопоетичні твори відкривають нові способи взаємодії, нову глядацьку аудиторію та нові засоби самовираження, а також мають багатий потенціал для дослідження створення і сприйняття емоцій і сенсу. Це в свою чергу дозволяє нам спілкуватись з людьми, варто сподіватись, інноваційними шляхами.

З англійської переклала: Тася Шпіль
Підготовлено за матеріалами: Сhased)magazine

Leave a Reply